måndag 21 november 2016

Pysselnetans halsduk

Eftersom prinsessan tyckte ändå att den rödrandiga halsduken blev för stor och jobbig att använda, bestämde jag mig för att pröva Pysselnetans sjalkrage. Men eftersom jag nu aldrig kan följa mönster, blev det ju som det blev och blev ändå till slut nåt helt eget...

Istället för fasta maskor virkade jag halvstolpar. Jag använde samma garn som till de andra halsdukarna, Red Hearts Soft, som är så underbart fluffigt och mjukt.
Färgen blev en grann turkos,med tanke på frökens Frost-fascination, så tänkte jag mig en kombination med vitt så att det blir en "Elsa"-halsduk.
Jag virkade med virknål 7, och istället för att lägga upp med kedjemaskor, började jag direkt med halvstolpar enligt Little Monkeys Crochet tutorial.

Jag virkade ihop den och fortsatte med kanten runt i vitt garn med halvstolpar även här, istället för stolpar, eftersom jag gillar kanten som blir med halvstolpar. Till slut broderade jag ännu en snöflinga i vitt och tre mindre stjärnor som "knappar" på kanten.

Det här var ett mycket snabbt projekt, började på lördag och blev klar på söndag. Ett nystan skulle ha räckt bra, slutvikten blev 95 g.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar